اخباروگزارشات کارگری11تا14مهر1393

 

- اعتصاب کارگران روزمُزد کارخانه نیشکر هفت تپه

- کارگران نیشکر هفت ‌تپه بادست یابی به مطالباتشان به اعتصاب خاتمه دادند

- تجمع اعتراضی کارگران نیروگاه گازی گناوه

- تجمع کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام مقابل مجلس

- کارگران کارخانه کاشی گیلانا دربیستمین روزاعتصاب مقابل ادراه کار منجیل تجمع کردند

- کارگران واگن پارس بادریافت بخشی ازحقوق معوقه به اعتصاب یک هفته‌ای پایان دادند

- ا دامه مذاکرات کارگران معدن سنگرود با تامین اجتماعی به فردا موکول شد

- وعده افزایش مزد به تبعیض میان کارکنان قراردادی و رسمی هما منجر شد

- تغییرات مدیریتی مزایای کارگران پتروشیمی امیر کبیر را نوسان می‌دهد

- پیام کارگران شهداب ارومیه به دولت تـدبیر و امید: " جای حقوق چماق نشان دادند! "

- هشدار در مورد احتمال حذف 3 میلیون کارگر از پوشش بیمه ای

-" شهرداری لاهیجان نماد خدمت و اطمینان! "

- کشته شدن یک کارگر در هنگام بارگیری جرثقیل

- مرگ دو نفرازکارکنان کارگاه مواد ناریه بر اثر آتش‌سوزی

- جان باختن یک کارگر در شهرری

- مرگ ۱۸ کارگر در اندونزي بر اثر ريزش معدن

اعتصاب کارگران روزمُزد کارخانه نیشکر هفت تپه

صد نفر از کارگران روزمزد نیشکر هفت تپّه صبح امروز درب ورودی کارخانه را بسته و اجازه ی تردد به هیچ فرد یا ماشینی را نمی دهند ، این اعتصاب به دلیل پرداخت نشدن حقوقشان از بهمن سال گذشته تا به امروز است .

*ضمن اینکه کارگران دیگر قسمت ها همچنان در اعتصابند.

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

14 مهر 93

کارگران نیشکر هفت ‌تپه بادست یابی به مطالباتشان به اعتصاب خاتمه دادند

در پی اعتصاب بیش از یک هفته‌ای کارگران نیشکر هفت‌تپه اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در این مجتمع صنعتی متوقف شد و کارگران معترض تولید را از سر گرفتند.

به گزارش14مهرایلنا، مدیرعامل این کارخانه با پذیرفتن اشکالات طرح طبقه‌بندی مشاغل در این شرکت که نارضایتی شمار زیادی از کارگران را در پی داشت، دستور توقف اجرای این طرح را صادر کرد و از سوی دیگر موافقت خود را برای افزایش ۱۵۰ هزار تومانی حقوق و دستمزد کارگران از ابتدای شهریور ماه اعلام کرد.

در همین رابطه، یکی از کارگران نیشکر هفت‌تپه که نخواست نامش فاش شود گفت: مدیر عامل جدید شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه به مدت ۱۰ روز آغاز به کار کرده است و کارگران امیدوارند مشکلات مدیریتی سابق تکرار نشود.

به‌گفته این کارگر نیشکر هفت‌تپه؛ مدیر عامل جدید که عضو هیئت مدیره غیرموظف شرکت بوده با بیان این مطلب که طرح طبقه‌بندی مشاغل در شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه دارای اشکالات بسیار و غیرکار‌شناسی است، دستور داد تا پرداخت افزایش ۱۵۰ هزار تومانی حقوق و دستمزد کارگران پس از اتمام اصلاحات اساسی طرح طبقه‌بندی مشاغل ادامه داشته باشد.

بنا به گفته کارگران، مدیرعامل جدید قول داده است که به یکی دیگر از مطالبات کارگران مبنی بر برکناری مدیران ناکارآمد و غیرمتخصص رسیدگی کند.

بنا به‌ اظهارات کارگران نیشکر هفت‌تپه، مدیرعامل جدید یکی دیگر از موارد اعتراضی کارگران مبنی بر توقف پرداخت ۸۰۰ هزار تومانی رفت و آمد مدیران برای طی کردن مسافت ۵ کیلومتری از خانه به شرکت را پذیرفته و دستور قطع این پرداخت را صادر کرده است.

بنا بر این گزارش، کارگران با اعلام رضایت از وعده‌های مدیرعامل جدید به کار بازگشتند.

لازم به یادآوری است، طرح جدید طبقه‌بندی مشاغل که بعد از ۲۲ سال تاخیر از ابتدای شهریور ماه امسال اجرا شده بود به شکاف عمیق حقوقی میان کارگران، کارمندان، سرپرستان کارگاه‌ها و مدیران کارخانه دامن زده بود و آن‌ها خواهان تجدیدنظر کلی در این طرح شده بودند.

درهمین رابطه:

اعتصاب در هفت تپه تا رسیدن به خواسته ها ی کارگران ادامه دارد !

با توجه به اعتصاب روز ۹ مهرماه و قول مدیریت که بازنگری در طبقه بندی مشاغل صورت گرفته انجام خواهد شد، کارگران به سر کارهای خود برگشته اما به اعتصاب ایتالیایی دست زدند و از کارکردن خوداری کردند. متاسفانه برخی رسانه ها که فقط می خواهند همیشه در تیتر خبرها باشند این به سرکار رفتن را پایان اعتصاب اعلام کرده بودند.

در طبقه بندی مشاغل صورت گرفته ، حتا رعایت قانون کار هم نشده بود و رییس شورااسلامی آقای فرجی بیشتر برای کارکنان اداری و دارای تحصیلات دانشگاهی امتیازات فرا قانونی را اعمال کرده بود که مورد اعتراض همه کارگران قرار گرفت. در این شورای اسلامی کار که باید کارگری باشد افرادی در راس هستند که حکم استخدامی شان کارکنان دولت است و نباید کاندید و عضو هیات مدیره شورا شوند.آقایان مهندس کیارستی رییس اداره آموزش با حکم استخدامی کارکنان دولت و مهندس سواری رییس واحد اداری شهدا هستند که ایشان هم با حکم استخدامی کارکنان دولت در هفت تپه حضور دارند. به همین دلیل این شورا و اعضایش مورد قبول کارگران نیشکر هفت تپه نیست. جالب است که در این طبقه بندی مشاغل برای کارگران از ۹۰۰ تومان تا حداکثر ۴۲۰۰ تومان افزایش در نظر گرفته شده بود ولی برای کارمندان با تحصیلات بالا از ۵۰۰۰ تا ۱۰۷۰۰ تومان افزایش اعمال شده بود. آقای فرجی جزو کسانی است که برای خود ۱۰۷۰۰ تومان را در نظر گرفته و از زمان اعتراضات و از ترس برخورد با کارگران به مرخصی نامحدود رفته است.

مدیریت جدید هم که تازه به کارخانه آمده خواسته های کارگران را نمی تواند و نمی خواهد اجرایی کند. به همین خاطر گفتگو با نمایندگان کارگران به نتیجه ای نرسید چون ایشان دستور داه اند که طبق طبقه بندی که درمجتمع کشت و صنعت کارون صورت گرفته در هفت تپه هم طبقه بندی اجرایی شود ، که مورد قبول کارگران واقع نشد و اعتصاب دوباره از محل کار به مقابل دفتر اداری شرکت منتقل شده است.

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکار مکانیک

۱۳۹۳/۰۷/۱۲

اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه از سر گرفته شد

صبح روز 12مهربیش از ۵۰۰ نفر از کارگران بخش صنعت داخلی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه بار دیگر تجمع های اعتراضی خود را در مقابل دفتر امور اداری این واحد اداری از سر گرفتند.

به گزارش12مهرایلنا، یکی از کارگران که نخواست نامش فاش شود گفت: از سرگیری اعترض های کارگران نیشکر هفت تپه پس از آن صورت گرفت که کارگران معترض از پیشنهاد نهایی کمیته بازبینی کننده طبقه‌بندی مشاغل کارخانه راضی نشدند.

وی گفت: براین اساس در اجتماع امروز حدود ۷۰ رانندگان ماشین‌های استیجاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه نیز به‌دلیل عدم دریافت حقوق خرداد تا مهرماه به خیل اعتراض‌کنندگان پیوسته‌اند.

بنا به اظهارات این کارگر معترض، به دلیل پرداخت نشدن هزینه اجاره این خودروها از سوی مدیریت شرکت، رانندگان معترض حتی پول بنزین مورد نیاز برای روشن کردن ماشین‌های خود نداشته و با قرض گرفتن از دیگران تاکنون به کار خود ادامه داده‌اند.

همچنین این منبع آگاه کارگری گفت: براساس شنیده ها طرح طبقه بندی مشاغل در مورد حدود ۷۰۰ کارگر فصلی نی‌بری که قرار است طبق روال هرساله از آبان ماه فعالت خود را شروع کنند نیز اجرا نخواهد شد.

این کارگر نیشکر هفت‌تپه بابیان اینکه کارگران هفت تپه نسبت به عملکرد اعضای کمیته بازبینی طرح طبقه بندی مشاغل کارخانه هفت تپه، به ویژه نماینده شورای اسلامی کار در این کمیته معرض هستند، گفت: این فرد به نمایندگی از کارگران در کمیته طبقه بندی مشاغل حضور داشت اما در عمل به وظیفه صنفی خود عمل نکرده است.

وی ادامه داد: براین اساس کارگران معترض قصد دارند تا زمانی که طرح طبقه‌بندی مشاغل بصورت درست بازنگری نشده است به پیگیرهای صنفی خود ادامه دهند.

گفتنی است طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در پی اعتراضات صنفی کارگران در ماه‌های گذشته و بعد از ۲۲ سال تاخیر در حالی از ابتدای شهریور امسال اجرا شده است که به گفته کارگران معترض در طرح جدید طبقه بندی مشاغل تنها منافع مدیران، سرپرستان کارگاه، کارمندان و کارگران دارای تحصیلات دانشگاهی تامین شده است و در مقابل به منافع اکثریت کارگران با سابقه و مجرب که فاقد تحصیلات دانشگاهی هستند توجهی نشده است.

تجمع اعتراضی کارگران نیروگاه گازی گناوه

به گزارش رسیده امروز (93/07/14) کارگران نیروگاه گازی گناوه در استان بوشهر در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدهایشان در مقابل درب نیروگاه افدام به تجمع کردند. کارگران ضمن ممانعت از ورود مدیران شرکت های توسعه و بهره برداری خواستار دریافت مطاللیاتشان شدند. تا لحظه دریافت خبر نیروگاه همچنان در حالت نیمه تعطیل می باشد.

کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

14 مهر 1393

تجمع کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام مقابل مجلس

جمعی از کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام صبح امروز در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان مقابل مجلس تجمع کردند.

 به گزارش 14مهرفارس، جمعی از کارگران پتروشیمی ایلام صبح امروز (دوشنبه) مقابل مجلس تجمع کردند.

این کارگران که عده‌ای از آنها نیز به گفته خودشان اخراج شده‌اند، خواستار پرداخت مطالبات قانونی خود از پتروشیمی ایلام بودند که تاکنون چند ماه است به تعویق افتاده و پرداخت نشده است.

کارگران کارخانه کاشی گیلانا دربیستمین روزاعتصاب مقابل ادراه کار منجیل تجمع کردند

همزمان با بیستمین روز اعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا، صبح امروز جمعی از کارگران این واحد صنعتی در اعتراض به انباشته شدن حجم مطالبات معوقه خود در مقابل اداره کار منجیل تجمع کردند.

به گزارش14مهایلنا،یکی از کارگران کارخانه گیلانا با اعلام این خبر گفت: در این تجمع اعتراضی که نزدیک به یک ساعت طول کشید حدود ۳۰ نفر از کارگران شرکت داشتند.

وی افزود: این تجمع یک ساعته در ‌‌نهایت با گفته‌های مسئولان اداره کار منجیل مبنی بر اینکه قرار است در روزهای آینده در اداره کل صنایع استان گیلان جلسه‌ای برای واگذاری مالکیت کارخانه گیلانا برگزار شود خاتمه یافت و کارگران تجمع کننده به محل کارخانه بازگشتند.

در همین رابطه یک مقام مطلع گفت: از قرار معلوم در روزهای آینده سهامداران و مدیریت کارخانه کاشی گیلانا در جلسه‌ای که به محوریت اداره کل صنایع استان گیلان تشکیل خواهد شد شرکت خواهند کرد تا راجع به قیمت گذاری برای واگذاری مالکیت کارخانه به مدیریت جدید به توافق برسند.

این مقام مطلع با یادآوری اینکه حدود دو سال پیش مدیریت سابق کارخانه کاشی گیلانا در مقام فروشنده طی قراردادی محصولات خود را به مدت ۲ سال بصورت تضمینی به مدیریت جدید در مقام خریدار وقت پیش فروش کرده بود، گفت: از قرار معلوم ۱۰ میلیارد تومان بابت ضمانت اجرای این قرار داد تعیین شده است.

او بابیان اینکه اجرای قرارداد منعقد شده در نتیجه نوسانات اقتصادی چند سال اخیر هنوز عملی نشده است، گفت: پس از مدتی خریدار وقت در مقام مدیریت جدید کارخانه پیشنهاد خرید این واحد صنعتی را مطرح کرد اما با قیمتی که به تازگی از سوی کار‌شناسان دادگستری برای ارزش واقعی این کارخانه و دارایی‌های آن تعیین شده است به نظر می‌رسد که مسئله فروش مالکیت این واحد صنعتی نیاز به رایزنی و گفت‌گوی بیشتری دارد.

این مقام مطلع همچنین افزود: مجموع مطالبات حقوقی ۱۶۰ کارگر این واحد صنعتی به ۱۶ ماه می‌رسد اما در حال حاضر پرداخت شدن معوقات مزدی و بیمه‌ای سال ۹۳ در صدر خواسته‌های کارگران معترض قرار دارد.

منبع خبری در تشریح جزئیات مطالبات مزدی و بیمه‌ای سال ۹۳ این کارگران گفت: در حال حاضر این کارگران بابت ۱۸۰ هزار تومان از دستمزد تیرماه، دو‌ سوم مزد مرداد و کل دستمزد شهریور طلبکار هستند.

او ادامه داد: در عین حال از ابتدای سال جاری تاکنون به غیر از حق بیمه اردیبهشت ماه این کارگران دیگر هیچ مبلغی بابت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده‌است.

همچنین به گفته این مقام آگاه، اعتراضات آرام صنفی ۱۶۰ کارگر شاغل در این واحد صنعتی در حالی ادامه دارد که مدیریت کنونی و مالک احتمالی کارخانه بازگشت خود به کارخانه را به اخراج کارگرانی مشروط کرده است که پیش‌از این توسط وی تحت عنوان «اغتشاش‌گر» معرفی شده‌ بودند.

به احتمال قوی منظور از کارگران اغتشاش‌گر، کارگرانی هستند که همزمان با پنجمین روز اعتصاب کارخانه کاشی گیلانا در تاریخ ۳۰ شهریور توسط مراجع انتظامی احضار شده بودند.

کارگران واگن پارس بادریافت بخشی ازحقوق معوقه به اعتصاب یک هفته‌ای پایان دادند

تولید در کارخانه واگن پارس اراک به دلیل کسری مواد خام و قطعات برای دهمین روز متوالی متوقف ماند.

به گزارش 14مهرایلنا، نزدیک به ۹۰۰ کارگر واگن پارس که بعد از یک هفته اعتصاب و در پی پرداخت بخشی از مطالباتشان قصد داشتند از صبح امروز (دوشنبه ۱۴ مهر) تولید را از سر بگیرند با کسری مواد خام و قطعات مواجه شدند.

بر اساس این گزارش، کارفرما پیش از تعطیلات عید قربان نیمی از حقوق یک ماه را به کارگران پرداخت کرده بود، آنهم در شرایطی که کارگران حقوق سه ماه گذشته را طلبکارند.

گفتنی است نزدیک به ۹۰۰ کارگر واگن پارس اراک هفته گذشته در اعتراض به تعویق سه ماهه حقوق از ابتدای تیر ماه امسال دست از کار کشیدند.

کارگران واگن پارس یکبار دیگر در ماه گذشته دست از کار کشیده بودند اما اعتصابشان به دنبال توافق نمایندگان کارگران با کارفرما و فرماندار پایان یافته بود.

ا دامه مذاکرات کارگران معدن سنگرود با تامین اجتماعی به فردا موکول شد

مذاکرات نمایندگان کارگران معدن سنگرود با مقامات سازمان تامین اجتماعی که قرار بود امروز دوشنبه انجام شود به روز سه شنبه (۱۵ مهر) موکول شد.

به گزارش14مهرایلنا،بعد از اجتماع چهار روزه ۲۸۰ کارگر معدن سنگرود در تهران مقابل ساختمان وزارت کار، سازمان توسعه معادن کشور و مجلس که با قول مساعد مسئولان برای پی گیری وضعیت کارگران و معدن همراه بود، قرار شد امروز دوشنبه (۱۴ مهرماه)  جلسه‌ای بین نمایندگان کارگری معدن سنگرود و نمایندگانی از شرکت ایمیدرو با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و سایر مسئولان این سازمان در ساختمان سازمان تامین اجتماعی برگزار شود اما پس از تماس تلفنی مسئولان سازمان، این جلسه به فردا موکول شد.

براساس این گزارش،روز پنجشنبه (۱۰ مهر ماه) بخشی از حقوق تیر ماه کارگران به صورت علی‌ الحساب واریز شدوکماکان کارگران سایر معوقات مربوط به حقوق مرداد و شهریور را از کارفرما طلب کارند.

بنابهمین گزارش،امروز دوشنبه کارگران معدن سنگرود به تعهد خود به مسئولان برای ادامه فعالیت تولیدی تا مشخص شدن وضعیتشان پایبند بوده  و همه به محل کار خود بازگشته‌اند. با این حال کارگران منتظر واکنش مسئولان در خصوص تعهدات‌شان هستند.

فردا تعدادی از نمایندگان کارگران معدن سنگرود برای ادامه مذاکرات و بررسی وضعیت بیمه‌ای کارگران در سازمان تامین اجتماعی، مجددا به تهران سفر می‌کنند.

گفتنی است،هدف کارگران از ادامه تجمعات، دریافت مطالبات، بازگشایی معدن و ادامه فعالیت تولید و اشتغال کارگران است که هنوز تکلیف نهایی آن مشخص نشده است.

وعده افزایش مزد به تبعیض میان کارکنان قراردادی و رسمی هما منجر شد

به گفته یکی از کارگران ایران ایر (هما) وعده‌ای که مدیریت این شرکت هواپیمایی برای افزایش دستمزد حداقلی کارکنان قرارداد مستقیم این شرکت داده بود به‌طور تبعیض‌آمیزی اجرا می‌شود.

به گزارش11مهرایلنا،این مقام کارگری در این‌باره گفت: مدیرعامل ایران‌ایر در پاسخ به اعتراض خردادماه ۲۰۰ نفر از کارکنان خدمات‌بار هم وعده داد که مبلغ ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان را به حقوق هر کارگر اضافه خواهد کرد.

وی بابیان اینکه اعتراض آن زمان کارکنان خدمات‌بار هما نماینده حجم وسیعی از نارضایتی ۶۸۰۰ نفر از کارگران قرارداد مستقیم ایران ایر بود، گفت: در حال حاضر وعده مدیریت ایران ایر تنها فاصله طبقاتی میان کارگران قرارداد مستقیم و کارگران رسمی هما را افزایش داده است.

این منبع آگاه در تشریح بخشی از اختلافات حقوق و مزایای دریافتی کارگران رسمی و قراردادی هما اظهار داشت: کارگران رسمی از مزایای بلیت رایگان، بیمه‌های درمانی کامل در بهترین بیمارستان‌ها و وام‌های خرید مسکن و خودرو، حواله خرید پوشاک و... بهره‌مند هستند در حالی‌‌که کارگران قرارداد مستقیم از تمامی این مزایا محروم بوده و تنها از افزایش سالیانه حقوق و دستمزد دولتی برخوردارند.

وی با تاکید بر این کارگران قرارداد مستقیم و رسمی هما کارهای یکسانی را انجام می‌دهند، افزود: با توجه به این‌که ۸۰ درصد کارهای فرودگاه بر دوش کارگران قراردادی است اما مشاهده ارقام فیش حقوقی این دو گروه از کارگران در پایان ماه حاکی بر آن است که با وجود کار یکسان پرداخت‌ها متفاوت است و این عامل نارضایتی شدیدی در بین کارگران فراهم آورده است.

لازم به یادآوری است، روز پنج‌شنبه (۲۹ خردادماه) ۲۰۰ نفر از کارگران قراردادی هما در اعتراض به دستمزد حداقلی چند ساعت دست از کار کشیدند اما در ‌‌نهایت با وعده مدیران این شرکت اعتصاب چندساعته کارگران خاتمه یافت . این اعتراض مشکلاتی را برای مسافران به وجود آورد.

تغییرات مدیریتی مزایای کارگران پتروشیمی امیر کبیر را نوسان می‌دهد

استرس ناشی از جابه‌جایی‌های مدیران مجتمع پتروشیمی امیرکبیر در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام‌، کارگران این پتروشیمی را با فشارهای روحی و روانی روبه‌رو ساخته است.

به گزارش12مهرایلنا،یکی از کارگران پیمانی پتروشیمی امیرکبیر که نخواست نامش فاش شود گفت: هر ۱۵ ماه یک‌بار مدیران این مجتمع پتروشیمی تغییر می‌کند و با جابه‌جایی این مدیران نیز دریافت‌های مزدی کارگران دچار نوسان می‌شود.

به گفته این کارگر که دارای تجربه کاری یازده ساله در این مجتمع صنعتی است، چنین تغییرات مدیریتی امکانات انگیزشی را برای کارگران به ارمغان نیاورده است.

وی در تشریح سیاست‌های صرفه‌جویانه مدیران جدید این مجتمع صنعتی خاطر نشان کرد: در آخرین تغییر مدیریتی که تابستان سال گذشته صورت گرفت، سقف اضافه کاری ماهیانه کارگران از ۱۲۰ ساعت به ۱۰۰ ساعت کاهش یافت که این‌چنین مسائلی به لحاظ مالی همواره برای کارگران نگران کننده است.

وی تصریح کرد: برخی مدیران جدید با اتخاذ سیاست‌های صرفه‌جویانه تلاش می‌کنند تا خود را مدیرانی برازنده و کارا مطرح کنند و در این میان کارگران با دستمزدهای پایین تنها متضرر ماجرا هستند.

به گفته این کارگر پیمانی مجتمع پتروشیمی امیرکبیر، کارگران به مدیرانی نیازمند هستند که امکانات رفاهی ـ حقوقی آن‌ها و در ‌‌‌نهایت انگیزه کاری آنان را بالا برده و شرایط را بهبود ببخشید.

پیام کارگران شهداب ارومیه به دولت تـدبیر و امید: " جای حقوق چماق نشان دادند! "

اتحادیه اروپا اینک برای وادار ساختن سرمایه داران به پرداخت مالیات های غیر مستقیم در استاندارد های ایزو26000 خود رویکرد های انسانی کارخانجات وشرکت ها را مورد باز نگری قرار می دهد تا بین دومحصول رقیب با قیمت های مشابه محصولاتی بهتر بفروش برسند و با اقبال روبرو گردند که شرکت مادرشان امور خیریه و رفاهی برای پرسنل ومردم عادی جوامع را هم در پروسه مدیریتی خود – هم راستای ثروت اندوزی شان- مد نظر قرار دهند.

دراین میان کارخانه شهداب ارومیه با ظرفیت تولید اسمی  روزانه 20 تن (سالانه بیش از 7000 تن ) تولید انواع کنسانتره و آب میوه با ظرفیت عملی 5000 تن صادرات سالانه یکی از ارز آورترین شرکت های این شاخه از صنایع تبدیلی درمنطقه و در بین رقبا به شمار می رود.

کیفیت بالای محصول در حد صادرات و کمیت تولید نشان از وفاداری و از جان گذشتگی پرسنلی دارد که شبانه روز در محیطی با خطر سقوط از ارتفاع، تنش صوتی و دمایی بالا و شرایط دشوار دست وپنجه نرم می کنند وخم به ابرو نمی آورند تا نان آبرومندانه ای برای خانواده فراهم کنند اما اینک با گذشت هفت سال از آخرین پرداخت کارخانه کارد به استخوانشان رسیده...

کارگری با استرس فراوان خود را به  گزارشگر فلز کار رسانده که با این نماینده کارگران شهداب ارومیه گفتگویی داشتیم:

فلزکار : هفت ماه بدون حقوق!؟ چگونه؟

کارگر شهداب : مسئولین کارخانه اوایل با وعده تو خالی زمان خریدند،می گفتند فعلا نگذارید کار بخوابد ما برایتان جبران میکنیم ماهم فریب خوردیم اگر پرداختی هم بود برای خبرچینها ونورچشمی هابود! کم کم دیدیم خبری از پرداخت نیست و سرو کله چماقدارها پیداشد،البته بی کاری حاکم برجامعه و ترس از پیدا نشدن کار،نا آگاهی های کارگران از حقوق قانونیشان، تورم بالای اقتصادی ونبود اتحاد بین کارگران، وقتگیری بروکراسی اداری در دستگاههای دولتی همانند اداره کار و دادگستری، ترس از نفوذ کارفرما در بین  روحانیت، رده های بالای دولت، نیروهای انتظامی و قضایی  برای سرکوبی هر اعتراضی ما را فلج کرده است . به جای پرداخت حقوق 7 ماهه چماق دار نشانمان می دهند!

در این مدت نه کفشی برای خودمان که مردان خانه هستیم خریده ایم، نه لباسی... عروسی همسایگان هم مال زن وبچه مان است البته اگر بتوانیم برایشان تهیه کنیم... چون لباس آبرومندی نداریم خودمان نمی رویم!

فلزکار : خورد و خوراکتان؟

کارگر شهداب : ما زیر خط فقریم ... فقط به کمک یارانه اندکی گذران می کنیم... کم می خوریم و گرد می خوابیم... در خانوار های6-5 نفری هر 15 روز یک مرغ خورده می شود...

( قابل توجه دست اندرکاران برنامه جشن رمضان!)

فلز کار : درباره سابقه کارخانه برایمان بگویید؟

کارگرشهداب : این کارخانه تا سال 1386  با 160 نفر پرسنل زیر نظر بانک کشاورزی بانک صادرات به شیوه دولتی اداره می شد وبه نسبت بسیار از کار خانه های مشابه کارکرد بهتری در نحوه پرداخت حقوق و مزایای  کارگران داشت.

از زمانی که سهام بانک صادرات به بخش خصوصی واگذار شد کارگران به درد سر افتادند دست مزد ها کم شد عده ای را باز نشست و باز خرید کردند، تعدیل نیرو شدیم تا به 50 نفر کنونی رسیدیم، که بیشترشان را خود مدیران جدید قراردادی به کار گرفته اند، تا آن زمان یعنی سال 86عیدانه ،پاداش، ایاب وذهاب ، اضافه کاری  همه به موقع و درست پرداخت می شد اما بعد از آن...

از شما می پرسم یک کارگر در سن بالای 50 سال که عمر وجوانیش را دراین کار خانه گذرانده حالا باید کجا دنبال کار بگردد؟

فلزکار : بازرسی کل کشور و اداره رسیدگی به تخلفات اداری به شما کمکی نمی کردند؟

کارگر شهداب : هم اینک اداره کار و خانه کارگر به خوبی در جریان مشکلات ما هستند، در خانه کارگر جمع شدیم قطع نامه نوشتیم و امضا کردیم که حقوقمان را میخواهیم...

دعوتمان کردند16 شهریور با آقای قاضی پور نماینده ارومیه نشستی داشتیم که ایشان را درجریان امر قراردادیم و ایشان وعده داده اند حق مارا بگیرند.

در گذشته اما تعدادی از کارگران به دلیل مراجعه به دادسرا وشکایت از کار فرما چندین ماه از کار معلق شدند و با رای دادسرا و اداره کار، کارفرما ناگزیر شد ایشان را به کار بازفرا خوانی کند بسیاری از ما در این مدت متحمل صدمه مالی شدید گشته ایم برخی پول نزول کرده اند با بهره های کلان برای  یک میلیون تومان هفتصدهزار تومان باید بهره بدهیم برخی هم که ملک و املاک خود یا ارث پدری شان را فروخته اند،اجاره نشینها که بیچاره شدند، برخی از فرزندان یا برادر و خواهر یا همسرشان که سر کار می روند قرض می گیرند برخی هم با مسافر کشی و شغل دوم وسوم خرجشان را در می آورند...

فلز کار : اسامی روسای کنونی کارخانه؟

کارگر شهداب : مدیر عامل مهندس محمد افشار، در رده بالاتر رییس هیات  مدیره حاج یوسف افشار ، مدیر بازرگانی احمد افشار و قائم مقام مهدی افشار هستند.

فلزکار : ساعت کاری؟

کارگر شهداب : از 5/7 صبح تا 5/3 با اضافه کاری تا5/19 کارمی کنیم.شیفت شب هم از ساعت 5/19 تا 5/7 صبح برقرار است.

فلزکار :  وضعیت بیمه ها یتان؟

کارگر شهداب : حق بیمه ها را با تاخیر و خواهش و تمنا و اگر و شاید به حساب میریزند...

فلزکار : میزان شناخت شما از اتحادیه های کارگری؟

کارگر شهداب : هیچ ...

آن قدر در کلاف زندگی خودمان پیچیده شدیم که از دنیابی خبریم...

فلزکار : اگر شما هم اینک کارفرمای شهداب شوید چه می کنید؟

کل مطالبات کارگران کارخانه از 7 ماه پیش  تا کنون 500 میلیون تومان بیشتر نیست ، در حالی که کارکرد ارزی کارخانه در سال چندین برابر این رقم را شامل می گردد .

صادرات انواع کنسانتره به کشور هایی همانند کانادا ، امریکا و ژاپن اگر صرفه نداشته باشد که نمی شود!

بدیهی است که ابتدا حساب کارگران را تسویه می کردیم.

فلزکار : چه راه کاری برای  رسیدن به حقوق خودتان از طریق رسانه ها پیشنهاد می کنید؟

کارگر شهداب : از تمام اتحادیه ها وسندیکا های کارگری خواهش می کنیم به یاری ما برخیزند، از کشور های هدف و خریداران داخلی و خارجی محصولات شرکت می خواهیم تا هنگامی که حقوق کارگران این کارخانه پرداخت نشود محصولات کار خانه راتحریم کنند و نخرند مگر آنکه با اثبات و تایید پرداخت حقوق کارگران از سوی مجامع کارگری همراه و رسانه های ایشان اعلام کنیم که ما به حقمان رسیده ایم.

فلز کار : یاد آوری می کنم شهدابی ها یکبار هم درگذشته به خانه کارگر مراجعه کرده اند مسئول خانه کارگر اخبار شان را به ایلنا منعکس می کند اما پس از آن کار فرما دسیسه کثیفی برای پیشگامان این حرکت طراحی می کند برگه ای را با مضمون "شکایت علیه نشر اکاذیب نمایندگان دروغین کارگران شهداب "تنظیم می کند و بجای رسید دریافت حقوق آنرا جلوی کارگران بی سواد واز همه جا بی خبر میگذارند تا با اثر انگشت وامضا به خیال خودشان رسید حقوق بدهند در حالی که شکایت نامه ضد نمایندگان خودشان را انگشت زده اند این امر سبب درد سر برای « اسلام صادقی »مسئول خانه کارگر ارومیه میگردد که بانی نقل خبر برای ایلنا بوده است.

در نشریه داخلی خانه کارگر هم این موضوع انعکاس بزرگی داشته است و تکذیبیه کارگران و شکایت ایشان از نمایندگانشان موضوع شکایت کارفرما رابه عنوان عوامفریبی  از سوی خانه کارگر و با نتیجه عکس مفروض نموده اند.

 بنابراین کارفرما از مسئولین خانه کارگر و ایلنا شکایت می کند تا برای خودش آبرو بخرد و امروز کارگران می ترسند از این همه حیله گری و نیرنگ بازی کارفرما وحق دارند چون نان و جانشان باهم تهدید می شود.

تهیه عکس و گزارش: کارگر فلزکار

شهریور93

هشدار در مورد احتمال حذف 3 میلیون کارگر از پوشش بیمه ای

بازنگری در نحوه اجرای یک ماده قانونی با حذف آن دو مقوله کاملاً جداست. باید این واقعیت را در نظر داشت که لغو ماده 41 علاوه بر پیامدهای اجتماعی، حذف حقوق و سابقه اشخاص را هم به همراه خواهد داشت

براساس ماده 41 قانون تأمین‌اجتماعی، در مواردي که نوع کار ایجاب کند، سازمان تأمین‌اجتماعی می‌تواند نسبت مزد را به کل کار انجام یافته تعیین و حق‌بیمه متعلقه را به همان نسبت مطالبه و وصول نماید. اما درخصوص نحوه اجرای این حکم قانونی، انتقادهایی در رابطه با نحوه محاسبه و پرداخت حق‌بیمه بر اساس ضرایب محاسباتی موردعمل از سوی برخی مجامع به گوش می‌رسد و تلاش‌هایی باهدف حذف این ماده از قانون تأمین‌اجتماعی آغاز شده است که می‌تواند روند ارائه خدمات به بیمه‌شدگان و بازنشستگان تأمین‌اجتماعی را با دشواری‌های جدی مواجه کند.

به گزارش 9مهرپایگاه خبری تامین 24، مشاور ارشد مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در امور بیمه‌ای و رئیس کمیته راهبردی فنی و درآمد این سازمان، در مصاحبه اختصاصی با تامین 24 در این زمینه گفت: به موجب ضوابط قانونی موجود، علاوه بر کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی که هر ماهه و بر اساس درصدهای تعیین شده، باید حق بیمه سهم خود و کارگران را به شعب سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت کنند، پیمانکاران نیز مکلف‌اند حق بیمه شاغلان در مراحل مختلف کار را به این سازمان بپردازند.

فرخ ملکوندفرد افزود: هدف از اجرای این مقررات آن است که کارگرانی که در مراکز غیر قابل دسترسی بازرسان بیمه‌ای مشغول به کار هستند، از حقوق قانونی خود در زمینه بیمه اجتماعی بهره مند شوند؛ چون به‌علت عدم دسترسی به موسسات و شرکت‌های دست‌اندرکار اجرای برخی از پروژه‌ها، ممکن است که در صورت فقدان چنین سازوکاری، این افراد از حقوق اولیه بیمه‌ای خود محروم شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر روند طولانی مدت بوروکراسی اداری، دلایلی مانند حجم بالای پروژه‌های پیمانکاران، کارگاه‌های عریض و طویل، مکان‌های غیر قابل دسترسی، حریم امنیتی پیمانکاران و غیره از جمله مشکلات پیش روی بازرسان سازمان تأمین‌اجتماعی برای شناسایی مستقیم شاغلان در پروژه‌های پیمانکاری است.

ملکوندفرد عنوان کرد: بنابراین ماده 41 قانون تأمین‌اجتماعی این امکان را ایجاد کرده که سازمان از طریق ضابطه‌گذاری مشخصی، سهم دستمزد عوامل اجرایی را در کل گردش مالی پروژه تعیین کند که با اجرای این فرآیند، علاوه بر مشخص شدن حقوق کارگر بیمه‌شده، کارفرمایان نیز لیست واقعی‌تری در اختیار سازمان قرار می‌دهند.

وی در رابطه بابرخی تلاش‌ها برای لغو ماده 41 قانون تأمین‌اجتماعی گفت: بازنگری در نحوه اجرای یک ماده قانونی با حذف آن دو مقوله کاملاً جداست. باید این واقعیت را در نظر داشت که لغو ماده 41 علاوه بر پیامدهای اجتماعی، حذف حقوق و سابقه اشخاص را هم به همراه خواهد داشت.

ملکوندفرد در رابطه با تجدیدنظر در بعضی از ضرایب محاسباتی در قانون تأمین‌اجتماعی گفت: این امر منطقی و پذیرفتنی است که با ورود تکنولوژی به بعضی از مشاغل و پروژه‌های پیمانی، سازمان نیز باید در ضرایب محاسباتی خود تجدید نظر کند، که البته در بیشتر مواقع این موضوع از طرف سازمان رعایت شده است. به طور مثال معادن چادرملو که از تکنولوژی پیشرفته استفاده می‌کند، با توجه به حجم نرخ دستمزد نسبت به کل کار، به جای پرداخت 7درصد حق بیمه، تنها 4 درصد پرداخت می‌کنند.

ملکوندفرد ادامه داد: پیش‌بینی می شود درصورت حذف احتمالی ماده 41 قانون تأمین‌اجتماعی، سوابق بیمه‌ای بیش از 3 میلیون کارگر شاغل در پیمان‌ها در مخاطره قرار گیرد. لذا پیمانکاران باید توجه کنند که ماده 41 یک ماده مزاحم برای بیمه‌شده و کارفرما نیست، بلکه حقوق بیمه‌شده را با تکالیف کارفرما هماهنگ می‌کند. حذف احتمالی این ماده، همچنین روند ارائه خدمات به سایر بیمه‌شدگان را دچار مشکلات جدی خواهد کرد.

" شهرداری لاهیجان نماد خدمت و اطمینان! "

طی چند سال گذشته کارگرانِ رفتگر به علت عدم تامین ایمنی جان خود را از دست داده و عده ای نیز با آسیب دیدگی زیاد همچنان مشغول کارند ، عمده عامل فوت آنان تصادف در حین کار بوده .

شهرداری لاهیجان در 11 اردیبهشت (روز جهانی کارگر) یک وعده شام کارگران را مهمان می کند تا عوام فریبی را به حد اعلا برساند . در ایام ماه رمضان - سه شب ویژه - ایستگاه صلواتی را در جنب باغ ملی شهر برپا و فوج نیازمندان را در صف طویل فیلم برداری میکند تا خیّر بودن ِ شهرداری به رُخ کشیده شود امّا آنچه که وظیفه ی شهرداریست (مانند: ارائه خدمات به شهروندان و مسافرین گرامی ، قطع فاضلاب به تنها رودخانه ی شهر ، دفع بهداشتی زباله و ... ) در حد صفر است.

بخشی از زمین محوله ی در تعاونی مسکن کارکنان شهرداری  فروخته می شود ، اضافه کاری کارگران شهرداری نسبت به اضافه کاری صوری کارمندان آن بسیار اندک است ، کوچه پس کوچه های شهر و بسیاری از خیابان ها با کنده کاری های بی برنامه به هر تازه واردی دهن کجی می کند و تنها رودخانه ی شهر محل دفع فاضلاب شهری می شود اما پرده نوشته گویای شهردار و کارمندان نمونه ی آن است .

*ارتقاء معاون خدماتی که کارگران را به قتلگاه تصادفات میکشاند به شهرداری در شهری تازه تاسیس

در چند روز اخیر شهرداری مغرورانه دو بالن هوا میکند ، با نوشته ای روی آن : "شهرداری نماد خدمت و اطمینان!" ، یکی از آنها منفجر میشود . 6 کارگر که 5 تن از نیروهای خدماتی شهرداری به نام های علیرضا بابایی ، بیژن خانی پور ، علی پورعلی ؛ حجت قاسمی ، هادی شیخ نژاد و کارگر شرکتی که مجری بالن ها بود با درصد بالا دچار سوختگی شدند -همه ی کارگران پرسنل قراردادی شهرداری لاهیجان بوده اند- در پی این آتش سوزی "بیژن خانی پور" فوت می کند.

یقیناً اگر شهردار و معاونانش ویژگی و مرامنامه و یا حتی تاریخچه ی اول ماه می را می دانستند ، شهردار یا معاون شهردار شدن برایشان میسر بود ؟

دور نیست زمانی که کارگران ویژگی روز جهانی کارگر را درک کنند ، آنگاه هیچ مدیر نالایق و چاپلوسی را تحمل نخواهند کرد .

پی نوشت :

در چندسال اخیر بعلت فراهم نبودن شرایط و ایمنی کار در شهرداری لاهیجان تعداد زیادی بر اثر تصادف یا آسیب دیدگی برای همه عمر از کار افتادند و یا فوت شدند و این اتفاقات به دلیل ِ اجبار به کار در شرایط نا مساعد ست .

1- " محمد خوب " در میدان گیل بر اثر تصادف کشته شد .

2-"حمید درخشان" روبروی فروشگاه نوشین بر اثر تصادف کشته شد .

3- " ساعد آقاجانی " خیابان دانشگاه بر اثر تصادف کشته شد .

4 - " صفر شنگلی " در بلوار امام رضا بر اثر تصادف کشته شد .

5 " شمسی " در بلوار مطهری بر اثر تصادف کشته شد .

6 - " اصغر نیکی " و " حسین خانی پور " با نقص عضو همچنان ادامه کار می دهند

یوسف کارگر فلزکار

14 مهر 93

کشته شدن یک کارگر در هنگام بارگیری جرثقیل

برخورد خودروی سواری سمند به تیرآهن‌های در حال بارگیری در یک کامیونت جرثقیل دار در مشهد جان کارگری را گرفت.

به گزارش 13مهرایلنا، سرپرست ایستگاه ۴۰ سازمان آتش نشانی مشهد در این خصوص گفت: در این حادثه خودرو سواری هنگامی که جرثقیل در حال بارگیری آهن در خیابان امام خمینی مشهد بود به علت نامعلومی به قسمت جلویی این تیره آهن برخورد می‌کند.

علیرضا معلم افزود: بر اثر این برخورد قسمت انتهایی آهن با شدت به کارگری که مشغول بارگیری بود اصابت کرده و وی بین جرثقیل و آهن گیر افتاده و در دم جان می‌بازد.

مرگ دو نفرازکارکنان کارگاه مواد ناریه بر اثر آتش‌سوزی

شب گذشته بر اثر آتش‌سوزی یک کارگاه تولید مواد ناریه (آتش‌زا) دو نفر کشته شدند.

به گزارش14مهر ایلنا، سازمان صنایع دفاع صبح دوشنبه اعلام کرد که این حادثه در شرق تهران رخ داده و بر اثر آن 2 نفر از کارکنان این کارگاه جان خود را از دست دادند.

جان باختن یک کارگر در شهرری

یک کارگر ۳۵ ساله در ملک آباد شهرری هنگام بررسی علت اتصال برق کانکس محل سکونت‌اش دچار برق‌گرفتگی شد و جانش را از دست داد.

به گزارش14مهر ایلنا، یک مقام آگاه در منطقه هفت آتش نشانی تهران گفت: پس از اطلاع ستاد فرماندهی ایستگاه ۸۳ جهت امداد رسانی به محل حادثه اعزام و نیروهای آتش نشانی پس از قطع جریان برق؛ پیکر این کارگر افغان به ماموران آورژانس تحویل داده شد.

مرگ ۱۸ کارگر در اندونزي بر اثر ريزش معدن

مقامات محلی اندونزی روز یکشنبه از جان باختن 18 کارگر بر اثر فرو ریختن یک معدن طلا در این کشور خبر دادند.

به گزارش 13مهرماين نيوز، این حادثه روز سه‌شنبه در جزیره بورنئو در مرکز اندونزی در یک منطقه کوهستانی روی داد که معادن غیرقانونی متعدد در آن وجود دارد. یک کارگرمعدن 17 ساله و دوکارگر زن از جمله قربانیان هستند.

در اندونزی در سالهای اخیر جستجوی طلا در معادن غیرقانونی به شدت افزایش یافته است. این افراد اغلب خطرات و حوادث را نادیده می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه،‌ نیمی از جمعیت 250 میلیون نفری اندونزی روزانه کمتر از دو دلار درآمد دارند.

چهاردهم مهرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com